Odůvodnění |
POPIS
Zastupitelstvo města projednává na základě ustanovení § 59 odst. 4 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech a v souladu s § 10 písm. d) a § 84 odst. 2 písm. h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
ZDŮVODNĚNÍ NÁVRHU PRO ORGÁN MĚSTA
Předkládáme zastupitelstvu města ke schválení novelu obecně závazné vyhlášky (dále OZV) města Havlíčkův Brod: "O stanovení obecního systému odpadového hospodářství ve městě Havlíčkův Brod". Tu jsme zpracovali vzhledem ke změnám v systému odpadového hospodářství města i v návaznosti na novou legislativu. V zájmu lepší orientace občanů ji předkládáme jako úplné znění, což MV preferuje.
Konkrétně jsme řešili výměnu kovových občanských popelnic za plastové, vzhledem k jejich problematickému a drahému značení RFID čipy i jejich následnému možnému problematickému načítání svozovou technikou. Nově formulovaná OZV je umožní užívat už jen po přechodnou dobu do 31. 12. 2025. Do té doby musí občané přejít na nádoby plastové. To do jisté míry navazuje i na jejich potřebu případně vyměnit nádobu za jinak velikou v rámci plánované změny poplatkového systému. Současně jsme se zabývali kompatibilitou a vhodnými objemy popelnic. Konsenzem s dohledovým pracovištěm MV je poznámka pod čarou, která říká, že nezbytné technické parametry nádob určených pro soustřeďování SKO sdělí na vyžádání město HB, prostřednictvím odboru ŽP. V těchto informacích pak budou například i použitelné objemy popelnic (tj. 60 - 1100 litrů).
Dále jsme se zabývali problematikou směsného objemného odpadu (tj. směsný netříděný odpad, který se nevejde do popelnic), kdy dle vyjádření MŽP z 19. 2. 2024 nelze stanovit občanovi žádné omezení množství objemného odpadu na hlavu. Alespoň jsme se tedy pokusili lépe okomentovat, co přesně je objemný odpad, tzn. jak skutečně vypadá, abychom co nejvíce zamezili donosu SKO na sběrné dvory pod rouškou objemného odpadu.
Poslední úpravou je nestanovování ceny za využívání odpadového systému města pro podnikatele v OZV, ale v ceníku TSHB, který schválí RM.
STANOVISKA DOTČENÝCH ODBORŮ MĚÚ, VÝBORŮ A OSADNÍCH VÝBORŮ
1) Zapracovány interní připomínky pracovní skupiny pro systém odpadového hospodářství města.
2) Zapracovány připomínky oddělení dozoru a kontroly ministerstva vnitra - Mgr. Lucie Dvořáková dne 11. 3. 2024 (konzultace v rámci dohledu na MěÚ HB a konzultace telefonicky).
3) Právník města JUDr. Málek dne 13. 3. 2024: Vážená paní inženýrko, reaguji na Vaše dotazy. Podle mě je Vaše definice objemného odpadu možná. Že je možné objemný odpad definovat jinak než tím stručným výčtem příkladů uvedeným v zákoně o odpadech, je zřejmé ze vzoru vyhlášky vytvořeného Ministerstvem vnitra ČR, který sám obsahuje širší definici. Váš návrh se pak zároveň drží v rámci toho, co lze pod příklady v zákoně o odpadech podřadit. Na druhý bod Vašeho dotazu bohužel nemám jasný názor. Myslím si, že požadavky na materiálové provedení nádob na odpad jsou něčím, co zákon neřeší a co obsahově nespadá do jádra problematiky nastavení systému odpadového hospodářství. Myslím si, že požadovat plastové kontejnery můžete. Jak dlouhou nastavit dobu pro jejich výměny, se nedá z právních předpisů dovodit. Skoro tři roky je lepší než nic. Proti takto nastavené přechodné době nic nemám. Spíš přemýšlím nad tím, jestli tato otázka vůbec patří do obecně závazné vyhlášky. Myslím si ale, že s tím nebude problém. Zákon o odpadech u ceny pro podnikatele a právnické osoby umožňuje místo konkrétní částky jen stanovit způsob jejího určení. Jak to máte navržené, by to mohlo fungovat. Je mi líto, že pro Vás nemám přesnější odpovědi. K tomu ale zákony nejsou dostatečně přesné. V případě dalších dotazů se ozvěte. S pozdravem Ondřej Málek
DOPAD DO ROZPOČTU MĚSTA (odhad)
Nemá přímý dopad.
DOPAD NA DAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY
Nemá vliv na evidenci DPH. |